Statistik och vikt!

Alltså det finns inget som är värre än statistik..... när den genomförs oseriöst, eller när människor inte kan tolka den riktigt. Man kan förvränga verkligheten i all evinnerlighet med statistik. Verkligheten kan inte jämföras i exakta mått någonsin, tyvärr! Eftersom man aldrig kan få helt exakta förhållanden, när man ska göra en jämförelse.

Det finns de som påstår att det blir mer rättvisande om man genomför statistik under en längre period, och joo så kanske det är.... men ju längre perioden är, desto mer aspekter får man ha med i felmarginalerna.... eller?

Ex. 1: Säg att jag slipar två par glasögon, varav det ena paret går sönder i hanteringen..... skulle man bara ha med dessa två glasögonen i statistiken så blir det 50% av jobben som har gått sönder.

Ex. 2: Har man däremot med alla de jobb man gör under en månad, så kanske det bara är just det ena jobbet som faktiskt har gått sönder........ då minskar ju antalet jobb som faktiskt blir fel ganska drastiskt! 

Ex. 3: Hade man mätt resultatet under en annan del av denna månad med bara två glasögon, där båda blev bra, så hade antalet fel blivit 0%

Nu har denna fundering inte så mycket att göra med glasögon egentligen..... men det var det lättaste jag kunde komma på för att förklara vad jag ville ha sagt :-)

Vad det egentligen handlar om är viktminskningsmetoder.

Det finns olika sätt att gå ner i vitkt, varav några är Tallriksmodellen, Atkins, Montignac, GI, Viktväktarna, Camebridge, Extravaganza m.m....... och jag kan säga att jag har läst på vad de flesta går ut på och även provat ett flertal av dem.

Under min period som viktväktare var det många skriverier i tidningarna om hur dåligt koncept de hade osv. men för mig funkade det! Jag behövde inte försaka något, bara prioritera rätt. Sedan har det även diskuterats, i media och inom olika forskningsområden, vilka metoder som är mest effektiva. Vad jag har förstått så har de kommit fram till att det är Atkins (alltså låg andel kolhydrater och mycket hög andel protein-diet) som är den mest effektiva....... och här har vi ännu en gång ett exempel på att man rent statistiskt kan påvisa något som för mig personligen inte är en verklighet!

Anledningen till att  jag ifrågasätter sådana undersökningar är att det för det första är otroligt jobbigt att ständigt få en massa olika bud om vad som är bäst, särskilt när man försöker gå ner i vikt, och för det andra inte tar med verkligheten i sina beräkningar. För mig och många andra är Atkins något av det värsta jag skulle kunna utsätta mig för..... ingen nämner att det för många innebär en total mental kollaps. Jag blir heeeeelt koko i huvudet om jag inte kan äta kolhydrater (läs godis ;-) , vilket innebär att denna metod inte är genomförbar i mitt fall. Hur kan den då vara bäst???

Den bästa metoden är den man genomför!!!! Detta är verkligheten....... det spelar ingen roll vilken metod som är den bästa rent statistiskt, om man inte orkar genomföra den! De gånger jag har lyckats bäst är när jag har skitit i vad Anna Skipper tycker om kaffe och annat livsfarligt som vi utsätter oss för dagligen (tänk vad hon skrattar åt oss när hon plockar ut sina pengar på  banken) Jag har druckit mängder av lightrycker (som både Anna Skipper och andra säger att man blir tjock av) under åren och ändå lyckats gå ner i vikt.

Jag unnar mig lördagsgodis som innehåller socker och livsfarliga färgämnen, jag unnar mig ett eller två glas vin till helgen, och jag kan äta en bit tårta om jag går på kalas...... men..... jag kör minst 45 min lågintensiv träning på min motionscykel varje dag, dock inte på morgonen innan frukost för då skulle jag inte orka med det. På helgerna kör jag en timme.... plus att jag städar och rör på mig hela dagen. Jag byter ut en måltid per dag mot en nutrilett-shake, och det är lunchen jag byter ut trots att man hellre ska byta ut middagen....... för jag är mer hungrig på kvällen, vilket avhjälps av en ordentlig middag. Genom Viktklubb på nätet håller jag koll på att jag inte överskrider min tilldelade mängd kalorier per dag, men jag använder mig sällan av det skräddarsydda måltidsschemat utan äter det jag brukar äta..... fast i mindre mängd. Anna Skipper skulle dööööö av förskräckelse om hon visste hur mycket fel jag gör.

Jag högaktar de människor som har karaktären och kämparglöden att klara Anna Skippers program, eller Atkins, eller någon annan metod med massa konstiga regler! Jag kommer aldrig att fixa det, och jag vill inte heller! Jag kommer nog aldrig sluta äta godis eller glass.... men jag kan inte äta det varje dag! It's my way or the highway.....

...... men det funkar...... jag känner att det ger resultat :-) även om jag rent statistiskt gör det på fel sätt ;-)

Ps. Jag är medveten om att statistik inte utgör sig för att vara en absolut sanning..... men det finns en oerhört stor mängd människor som inte vet detta Ds.



Kommentarer
Postat av: Kotteby

Bra inlägg. Bra reflektioner. Du har en del sanningar, och en del osanningar. Alla passar inte för Atkins. Lika mycket som att alla inte passar för viktväktare. Atkins metod är ju, som du sagt, att strypa kolhydrater.



När man stryper kolhydrater, så bildas ketoner i kroppen. Vissa klarar av en ketonbildning, andra inte. Kända bieffekter är just yrsel, trötthet m.m.



Jag tror på sund hållning till kost. Att gå extrem Skipper, är lite too much för de flesta. Jag tror massan mår bäst av sunt förnuft. Lagom portioner med regelbundna tider. Man kan liksom inte kompensera en skippad lunch och vråläta en big middag. Kroppen går ur balans direkt.



Svältmetoder (som t.ex. nutrilett) är också konstigt. Den ger dig viktnedgång på kort sikt. Under svält så behåller kroppen i fettet hårt, och du tappar all som oftast bara vatten. Vilket du sedan går upp. En nutrilett kan aldrig ersätta en hel måltid (som de själv påstår). Kroppen behöver mer än lite vatten och pulver.



Light-produkter gör dig inte fet. Men alla sötningsmedel (t.ex. aspartam) gör att ett visst sötsug framkallas. Och light-produkter (som tex. zero cola) tar fram ett sug, som sedan gör att du trillar dit under en diet.....



Det bästa är (vad jag tror) att ha en sund kost. En varierad kost. Någorlunda regelbundna tider. Och alltid äta med sunt förnuft. Man skall sluta äta när man är mätt. Inte ta mer för att det är gott.



Men sedan skall man unna sig mumsfilibabba-mat ibland. Man är inte mer än en människa. Men det skall aldrig gå överstyr. Och som alltid. Ha en slags skön motion. Något man gillar. Att tvångsmotionera något man inte gillar, slutar bara med att man slutar med motionen efter ett tag. Att vara flera, och peppa varandra är alltid bra. Att bara en äter sunt i en familj är mycket svårt.



Visst låter det bra i teorin!!

=)







Jag själv är jo-jo-bantaren allan!!



I min värld är det:

Det är lätt att gå ned i vikt!

Men svårt att hålla vikt!

(därav jo-jo)



Ja, jag vet. Istället för att jo-ja, borde man leva halvsunt resten av sitt liv. Men det är just där det svåra kommer.



=)

2008-08-23 @ 22:21:38
URL: http://www.kotteby.se
Postat av: Satu

Hörru Kotteby... din lilla besservisser ;-) Jag är fullt medveten om det där med lightdrycker och ökade hungerkänslor, men det var inte det jag syftade på, utan att det finns något ämne i lightdrycker som gör att man lagrar fett, vilket jag har för mig att just Anna Skipper har påstått.



Angående nutrilett så skulle jag aldrig kunna leva enbart på dessa måltidsersättningar. Men de innehåller mycket protein och näringsämnen och mineraler som man lätt får brist på när man försöker att gå ner i vikt, och för min del fungerar det alldeles utmärkt att byta lunchen mot en nutrilett.



För min egen del äter jag hellre fler små måltider under under morgon och lunch eftersom jag inte är så hungrig då. Anledningen till att jag hellre äter en ordentlig middag (inte vråläter skräpmat) är för att jag tränar på kvällen, och behöver energin för att orka med. Dessutom sätter inte det hopplösa kvällssuget igång om jag äter en ordentlig middag.



Just detta med att byta ut en måltid per dag är faktiskt något som Dr. Phil nämner i sin bok sjustegsmetoden, som jag anser är en av de mest vettiga metoderna för viktminskning, och det är ju bara under själva viktminskningsfasen som man gör det. När man sedan skall hålla vikten byter man bara ut måltidsersättningen mot en riktig lunch.



Sen kan jag inte påstå att någon form av motion någonsin kommer att vara rolig, men jag cyklar långt med motionscykeln till något bra tv-program, och det är den enda motionsformen som jag faktiskt kan hålla igång kontinuerligt, så det är nog det närmaste roligt jag kommer (här i Sverige i alla fall) Men jag tycker att det är strongt gjort av dig att skämma ut dig på gymet ;-)



Det som jag tycker är det värsta är att ni män faktiskt förbränner mer bara genom att vara män, och kan därför äta en större mängd kalorier än kvinnor. Så jag funderar faktiskt på att anmäla detta till jämo! ;-)



Detta med vikt är fruktansvärt svårt.... som sagt, det man gör är det som funkar.... alla måste hitta sin egen väg!



Tack för din långa kommentar.... Me Lajk :-)

2008-08-24 @ 00:02:18
URL: http://mammasatu.blogg.se/
Postat av: Kotteby

Hahah...Besserwisser.

=)



Lightprodukter frisätter ditt insulin. Insulintoppar (eller svajande insulin) lagrar dina fettdepåer, vilket skapar viktökning.



Vissa påstår att sötningsmedel inte frisätter insulin, men gör att när socker (kolhydrater) intages, så tar insulinet extra till sig för att ersätta sötningsmedlet. Men det finns inga entydiga forskningar som är överens. Alltså fortfarande lite otrampad mark. Lika mycket som det diskuteras hej vilt kring aspartams farlighet.



Jag tänkte på en grej. Varför då inte byta ut en nutrilett mot en ren proteindryck? En sådan som "gymare" använder sig utav. Visst, lite dyrare. Men också lite bättre. Säg till exempel Slow Pro-80 från Star Nutrition (finns hos gymgrossisten). Detta är ett mycket segt och långsamt protein. Och protein kan man ju inte lagra i kroppen som fett och kolhydrater. Just därför behöver man "tanka på" med nytt protein minst var 4:e timma. Mycket protein sätter igång förbränningen av fett.



Men det absolut viktigaste i en lyckad viktminskning är att strypa blandningen av kolhydrater och fetter. Big no no!!! Och det är bevisat från flera håll. Flera gånger om. Att blanda fett (dåliga fetter) och kolhydrater skapar viktökning.



Om du vill prata eller lyckas med viktminskning. Så är jag the champion!!! Är alltid mullig på vår sommar. Och smal/mindre mullig på höst och vinter. Kan bero på all god mat och öl under sommarhalvår?



Om du vill veta hur man behåller sin vikt. Är jag värdelös i praktiken. =)



Något jag älskar att göra är att föra matdagbok.

1:Man får stenkoll på vad man äter.



2: Man undviker t.ex. kexchoklad, just för att det blir tråkigt att skriva ned ordet kexchoklad. Detta gör att man blir mer peppad.





Ännu en lång kommentar!!

;)

2008-08-24 @ 08:33:38
URL: http://www.kotteby.se
Postat av: Satu igen

Det är fortfarande inte det ämnet jag syftade på... meh faaan att jag inte kan komma på vad det är hon snackat om.... jaja, i vilket fall så lyckades jag för ca 8-9 år sedan gå ner ca 30 kg helt på egen hand på ungefär samma sätt som idag, så jag vet precis vad som fungerar för mig. Sedan smög sig 12 kg på igen, men de gick jag ner med viktväktarna. Gick upp dem igen när jag blev gravid och fick ryggskott, och har sedan dess provat andra dieter och tränat på gym, men inte lyckats hålla mig motiverad för att det har varit för omständigt.



Sedan tar jag faktiskt hellre en aspartamcola än en vanlig cola, om inte annat så för tändernas skull, men även för att det är mindre mängd kalorier i den.



Som jag nämnt förut så är det ju det som man gör som funkar, och nutrilett finns i affären dit man ändå åker mao. den blir inhandlad.... det blir inte en proteindryck från gymet! Bor ju ute på landet där gym inte växer på träd.



Viktminskning kan man nå på många olika sätt, och jag gör det med både fett, kolhydrater och protein. Många vägar leder till Rom :-) Det kanske inte går lika fort, men 0,5 - 1 kg i veckan är något man klarar av i längden.



Om du tycker matdagbok är kul så tycker jag att du ska prova Viktklubb på Aftonbladets hemsida. Där får man en massa diagram och sånt så man lätt ser sina resultat, och det är precis som du säger.... man äter inte något onyttigt på en höft, för det ser så illa ut i matdagboken :-) Där lägger man även in sin motion, och det är inte roligt om man inte sköter sig. Man får dessutom veckobrev där de skriver en massa trevliga tips och peppar en att fortsätta :-) Jooo, man kan ju även blogga där ;-) Allt under översyn av allas vår tjockdoktor Stefan Rössner! Jag tycker att du ska prova!



Lycka till på gymet ;-)

2008-08-24 @ 10:14:11
URL: http://mammasatu.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag är fetare i verkligheten. Bilden lurar dig bara.



=)



Men tack för komplimangen. För jag tar det som en komplimang. Kiitos kiitos! Olet niin kiltti.

Och att tappa 30 kg. är starkt. Jag själv tappade runt 25 kg. för 5-6 år sedan. Sympatigravid!!



=)

2008-08-24 @ 11:22:40
Postat av: Miss Rees

Jag gillar ditt inlägg.

Själv har dom som jag känner kört stenhårt på Camebridge, dyrt, men det är nog det godaste och bästa av alla milkshake dieaterna. Jag har själv gått på den och de var effektivt, men nu får jag stanna där jag är eftersom jag lider av sömnbrist och mitt jobb hindrar mig från att kunna gå kuren, annars hade jag fortsatt.

// Miss Liz

2008-08-24 @ 22:00:58
URL: http://missrees.blogg.se/
Postat av: ullrika

jag har alltid för mig att det var Mark Twain som sa det där om lögn, förbannad lögn, och statistik. men jag har också för mig att jag har fel. det var nån annan som sa det. iaf först.



vet egentligen inte varför det är så, men ordet banta är laddat med massa negativism för mig.

2008-08-26 @ 22:39:26
URL: http://akirllu.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0