Inte bra!

Idag har det orerats alldeles för mycket om romantiska komedier i media.... om hur skadliga de är för mänskligheten och blablabla! Ja, jag kan egentligen inget annat än att hålla med.... men.... det är inte filmerna som är roten till allt ont.... nä.... för det är Askungen och hennes pack.... och Skönheten och Odjuret ska vi inte ens prata om! Vareviga kväll ska man läsa om alla prinsessor som blir räddade av sina prinsar, och vareviga kväll har jag lust att spräcka den rosaskimrande lilla bubblan och tala om för lillan att sådana prinsar inte finns på riktigt.... och sedan dra upp vad hon har att förvänta sig i verkligheten.... men man vill ju inte traumatisera henne redan vid fyra års ålder ;-)

När är då rätt tillfälle att spräcka denna bubbla? Det känns som om att jag för henne bakom ljuset! Vad gör berättelserna för nytta egentligen.... och vem är det som pumpar ut dessa allt annat än verklighetsförankrade sagoböcker? 

Vad jag har förstått så går alla flickor igenom en prinsessperiod, och att förvägra henne denna orgie i prinsar och rosa fluff är förmodligen värre än att lalla med! Jag har inget emot rosa fluff..... men de där jävla prinsarna skulle man kunna stoppa upp någonstans där solen inte skiner..... eller eeehhh.... ja.... ni fattar förhoppningsvis vad jag menar :-)



Kommentarer
Postat av: Tina

SKÖNT att man fick en pöjk!



Har för mig att jag har sett en bok om en prinsessa som räddar en stackars tillfångatagen prins... Dumt att jag inte kommer ihåg titeln nu. Den kunde kanske vara något, som en liten motvikt? Och jag tror inte att den prinsessan hade "disneyfierats" till barbieboobsvariant heller, hon såg mer normal ut.

2008-12-17 @ 22:54:42
URL: http://meanwhilesomewhereelse.blogg.se/
Postat av: J

Klart det finns i göteborg, ni är ju också knäppa ;)



Skit samma för övrigt.. Det där har hållt i flera decennier, tills aftonbladet kommer med nån självutnämnd expert och river upp det... Det är en del av att växa upp i dagens samhälle, att ha sin underbara barndom och vackra illusioner, som sedan krossas mot betongrökrutan i plugget... vfn, varför ändra ett vinnande koncept?

2008-12-18 @ 01:24:24
URL: http://kreftans.blogg.se/
Postat av: "Lynette"

Hahahaha min är ju också 4 och i precis samma period.

Men jag tröstar mej med att min 14-åriga dotter var likadan, men tror hon ser liite mer realistiskt på det hela.

Fast inte lika realistiskt som jag kanske:=)

2008-12-18 @ 09:25:35
URL: http://praktmorsorna.blogg.se/
Postat av: Susan

Men det är ju trevligare med Prinsessperiod än Pangpangperiod, alla skitfula legofigurer osv. Grabbarnas våldslekar sägs ju inte vara så farliga och superhjältarna med sina vapen ska ju oxå bejakas. Mindre kul...

Jag heja på rosalilaglitter, kjolar, vingar och trollspön. Hur kul vore det med en anti-tjej som bara ville sparka boll och bara klä sej i byxor? Jag var grymt nöjd med att jag inte fick en tomboy iaf. Stjärnor&hjärtan på dej!

2008-12-18 @ 12:51:18
URL: http://praktmorsorna.blogg.se/
Postat av: Petra

Boken som Tina referar till kallas:

"För så gör prinsessor."

Den är underbar! Helt anti emot att att prinsessor är hjälplösa våp.

2008-12-18 @ 15:12:45
URL: http://mommyslittlemonster.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0