Preem suger!

Nu sitter jag på Neste och bloggar J Äntligen är vi i Finland.... efter många om och men dock! När vi åkte från Göteborg (i god tid faktiskt) så flöt allt jättebra med bilen, vädret, trafiken och barnen. Vi stannade vid Brahehus och åt en god lunch på restaurangen. Efter det gick maken och barnen till den gamla borg-ruinen som ligger på andra sidan motorvägen, och jag gick till bilen för att läsa min nya tidning och lösa lite korsord..... hittills är allt frid och fröjd!


När maken och barnen kommer tillbaka och vi ska starta bilen så går den inte på alla cylindrar!!!!! Tror ni jag fick ont i magen en smula eller!?! Nu vet jag ju att det inte finns någon form av reparation på bilen som maken inte kan fixa så jag håller mig ändå lugn :-/


Jahopp..... maken öppnar motorhuven för att kolla tändstiften (har glömt nämna att han har bihåleinflammation och är ganska risig) och går sedan in på Preem för att höra om de har tändstift.....


Maken: Säljer ni tändstift??

Kille: Ööööööhhhhhhh..... (han frågar sin kvinnliga kollega...) har vi tändstift???

Tjej: Tändstickor.... ja det ligger där!

Maken: NEJ... TÄNDSTIFT!!!!!!

Tjej: Aha.... nä det har vi inte!

Maken: Hepp!


Helt seriöst.... Preem har allt i matväg trots att de ligger i samma byggnad som en restaurang! De har även leksaker, tidningar och allt annat jävla krafs men inte en enda liten reservdel till bilen.


Nåväl.... maken tar ut alla tändstift och kollar hur de ser ut.... sätter tillbaka dem men med samma resultat! Han förklarar för oss övriga resenärer, som nu börjar få ångest, att det förmodligen är något tändstift som är skit....alternativt någon tändspole. Han föreslår att vi åker till närmaste OkQ8 (som har tändstift i sitt sortiment) och köper nya tändstift och ser vad som händer. Dock finns det en stor risk att katalysatorn går sönder när den inte går på alla cylindrar.....men vi har inte så mycket att välja på om vi vill hinna med båten.


Efter några kilometer anländer vi till OkQ8 och maken skrider till verket.....och jag kan säga att jag vid det här laget tycker riktigt jävla synd om honom som, i gassande sol och tryckande hetta, för andra gången börjar meka med bilhelvetet!


Det var inte fel på något av tändstiften!


Nu börjar han ringa runt till diverse bilhandlare för att få tag i en tändspole.... i Linköping på Reimes bil (som är motsvarigheten till Bilia) lyckas han få tag i en! Vi kommer fram dit, på två hjul typ, tio minuter innan de stänger!!!! En av deras tekniker är tack och lov fortfarande kvar och erbjuder sig att läsa av felkoden för att kunna se exakt vilken tändspole det är fel på..... BINGO!!!! På några minuter har han löst vårt problem.....och tar inget betalt för jobbet!!! Han blir dagens hjälte.... vilken kille J


Vi insåg att vi faktiskt kunde hinna till båten i tid.....men att en av oss fick sätta körkortet på spel.... vem av oss det blev kommer jag inte avslöja.....men ingen av oss har blivit ett körkort fattigare ;-)


Vi hann till båten i tid också!


Vad skulle livet vara utan händiga karlar ;-)


Kommentarer
Postat av: Titti

Jag gissar på att det var ditt som hängde löst?! Ha det så härligt på semestern nu! Kram

2008-07-23 @ 17:15:23
Postat av: Helena

Det är verkligen märkligt. Mat men inga tändstift....

2008-07-24 @ 00:05:25
URL: http://gutta.blogg.se/
Postat av: ullrika

uschiamej. påminner om när vi på väg till Bornholm för att leverera en båt vid mellanlandning i höjd med Glumslöv upptäcker att bromsvajern på släpet nästan är av. "inga probs", tänker vi lättat. "det finns ju en mack här". "Ha"! jag säger, "HA"! ett oräkneligt antal mackar söderut längs E6 senare hittar vi äntligen en ny vajer. och får låna verktyg att få fast den med också. på en Preem. i Ystad. dvs inte bara fem minuter från färjan utan också femton mil utan en endaste mack med sortiment att räkna som biltillbehör. på ett ställe frågade vi t o m desperat om vi inte kunde få köpa en begagnad vajer från nån av de trettiofem outhyrda släp de hade stående runt hörnet men icke sa nicke. vindrutetorkare hade de däremot på varendaste OK, Statoil och Preem. kan ju vara bra att veta om man skulle vara i behov av en sådan. korv med bröd hade de också. och förmodligen bensin gissar jag, men jag är inte helt säker...

2008-07-24 @ 01:39:33
URL: http://akirllu.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0