Tur med vädret

Vi har verkligen tur med vädret här i Finland. Här är det alldeles perfekt temperatur....mellan 23 och 29 grader och sol. Inte en endaste droppe regn har det kommit, förutom samma dag som vi körde hit, men det gjorde inget eftersom vi satt i bilen större delen av dagen.


Det har regnat i princip hela sommaren här, och det stora samtalsämnet här i byn var hur mycket vatten det var i ån. Vart man än gick så var det detta fenomen man pratade om....allt vatten! Nu har det sjunkit undan ordentligt när det fina vädret torkat upp allt det blöta.


Grannen tyckte att vi kunde stanna i två månader till eftersom vi kom med det fina vädret, och jag hade faktiskt inte haft någonting alls emot det. Jag trivs som fisken i vattnet, även fast man givetvis saknar allt som hör till ens liv där hemma.


Människorna är väldigt trevliga här, och det går inte att ta en promenad utan att fastna längs med vägen :-) Min mamma är en väldigt social person och eftersom hon har vuxit upp i byn så känner hon alla, och pratar gärna med alla vi träffar. Sedan putter hon fram mig så jag får presentera mig. Under mina somrar här som barn har jag haft annat för mig, så jag har ju aldrig blivit presenterad för alla dessa människor förut. Även om jag inte kommer ihåg vad hälften av dem heter så är det ändå trevligt att träffas. Jag skulle ju aldrig själv ta initiativet att gå fram och prata med dem eftersom jag inte känner mig riktigt säker på mitt finska ordförråd, så det är tur att jag har min mamma med mig ;-)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0