Boken...

...som jag för tillfället läser heter "Vid floden Piedra satte jag mig ned och grät" och är skriven av Paulo Coelho. Efter att ha läst "Alkemisten" och senare "Zahiren" blev jag så hänförd över hans enkla men ändå vackra sätt att skriva. Till skillnad från många andra människor så har jag inte blivit så känslomässigt påverkad av hans böcker, utan snarare imponerad av berättarförmågan han besitter. Just på grund av hur han berättar en historia får mig att vilja fortsätta läsa, trots att det bitvis blir lite för andligt och abstrakt.

Det är väldigt mycket religiösa funderingar i mitt nuvarande läsobjekt, och det kan bli lite för mycket av det emellanåt. Trots detta så får man sig ändå många tankeställare, och underhållning. En mycket unik kombination faktiskt. Författaren verkar ha funderat över, och sökt svaret till, vad som är den egentliga meningen med livet i sina böcker; funderingar som ligger i människans natur att söka svaren till. På ett enkelt sätt beskriver han, ur lite olika synvinklar, hur olika människor tänker utifrån sina egna perspektiv. För alla tänker vi ju olika beroende på vilka erfarenheter vi har. Samtidigt är det en tidlös kärlekshistoria, som ger budskapet om att vi skall ta vara på de stunder i livet som faktiskt betyder något.... 

Som en bättre förklaring till bokens budskap kommer här ett citat som ganska väl sammanfattar boken: 

" Nu hade alla berg redan erövrats, astronauterna hade promenerat i rymden och det fanns inte en ö på hela jorden - hur liten den än var - som ännu var oupptäckt. Men själens stora äventyr återstod - och ett av dem erbjöds mig nu."



image140

 
  

Kommentarer
Postat av: ullrika

har du läst "Elva minuter"? den är lite o-coelhisk på så vis att den skippar det (mesta av det) där religiösa. dessutom, om du gillar Paulo Coelho tror jag du kommer älska "Vindens skugga" av Carlos Ruiz Zafon.

det här blev bloggmaterial! tackar!

2008-05-10 @ 22:53:32
URL: http://akirllu.blogg.se
Postat av: Satu

Tack för tipset, de flesta böcker jag läst är genom rekommendationer från vänner :-) Så jag skall genast inhandla både "Elva minuter" och "Vindens skugga".

2008-05-10 @ 22:58:08
URL: http://mammasatu.blogg.se
Postat av: Helena

Gillade också Alkemisten. Jag kanske ska ge mig på en
"ny" Coelho som omväxling på alla mina deckare.

2008-05-11 @ 22:29:04
URL: http://gutta.blogg.se
Postat av: ullrika

va kul! både att du litar på min smak, och att du kallar mig vän!

om du klarar av ljudböcker är Vindens skugga (inläst av Jonas Karlsson) alldeles makalöst bra! - jag har om du vill låna?

2008-05-11 @ 23:16:43
Postat av: Satu Igen

Tack för erbjudandet Ullrika :-) Jag är dock av sorten "klarar inte av ljudböcker för de läser så sakta" ;-)

2008-05-12 @ 06:40:16
URL: http://mammasatu.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0