Luciafirande... utomhus!

Nu är det andra året i rad som det skall vara luciafirande utomhus på lillans dagis..... ja ni läste rätt.... utomhus! Det var ju en sådan hit förra året.... så varför inte köra en favorit i repris! Då var det ju 20 grader varmt, strålande sol, vågskvalp, sandtrand, varma ljumma vindar och paraplydrinkar på luciafirandet.... som det brukar vara i Göteborg..... i mitten av december.... utomhus..... eller inte! Redan förra året brann jag av på den stackars daghemspersonalen, till ingen nytta eftersom beslutet kommit från högre ort, och jag tänkte även köra det i repris..... men jag orkar inte! Jag är så trött på alla konstiga "förbättringar" som någon påtänd tomte har kommit på.... och bara jag säger något om..... när ska det ta slut liksom?

Idag fick vi ett mail om vad som bestämts på mötet, som personal och föräldrarepresentanter har någon gång per månad, och jag blev imponerad över deras handlingskraft! När det går magsjuka på dagis så kommer de.... håll i er nu.... sätta upp en lapp om detta!!! Wow!! Då kan föräldrarna, vars barn inte är sjuka, välja att behålla sina barn hemma!?! Eeeehh.... hallå.... hur många är ekonomiskt oberoende i vårt lilla samhälle egentligen? För vem har råd att vara hemma en månad med ett friskt barn.... för det är ju minst en månad som lappen sitter uppe.... och när den plockats ned så kommer nästa lapp upp ganska omgående. Så egentligen skulle man ju ha barnen hemma på heltid... eller??

Det verkar som om att det är samma saker som tas upp varje år..... men en sak har de fortfarande inte löst..... trots att det inte bara är jag som har påpekat det..... och det är parkeringssituationen. Det finns sju parkeringsplatser precis utanför daghemmet, varav tre är till för personalen! Just dessa tre personalplatser är för mig en gåta! Det är nämligen fyra dagisavdelningar med väldigt stora barngrupper, och på varje avdelning jobbar det kanske tre eller fyra fröknar, så man behöver ju inte vara ett matematiskt geni för att räkna ut denna uppenbara snedfördelning av p-platser. Så när man på morgonen skall lämna ett, ibland trotsigt barn, vill man inte parkera några hundra meter bort för att parkeringsplatserna är slut. Varför kan inte dagispersonalen parkera längre bort? De har inga bråkiga ungar att valla framför sig! När det är en sådan uppenbar brist på p-platser i direkt anslutning till dagiset, är det då så mycket begärt att föräldrarna och barnen får använda de platser som finns? 

Jag är dock väl medveten om att alla dessa beslut, eller brist på beslut, kommer från en högre instans än just dagispersonalen, varav de sistnämnda faktiskt försöker göra ett så bra jobb som möjligt med att ta hand om våra barn, trots alla besparingar och omorganisationer. Därför orkar jag inte klaga längre..... för det är sällan någon på högre ort som lyssnar!

Kommentarer
Postat av: Lynette

fattar att det känns surt!

Fast det ÄR bra om föräldrarna klagar, ju fler desto bättre (är dagisfröken) för oss lyssnar dom knappast på..Heja på skäll ut dom!

Men det där med utomhuslucia var helskumt!

Skulle aldrig komma på tanken.

2008-11-10 @ 20:03:03
URL: http://praktmorsorna.blogg.se/
Postat av: Gladulle

På det dagis mina barn är på så har dom kört ute Lucia dom senaste 4 åren, det har varit jätte mysigt, vissa år har det varit vitt och snö andra år regn inte lika kul.Men i år eftersom lucia infaller på helgen så kommer 4&5åringarna att lussa för dom mindre barnen på måndagen utan att föräldrarna är med.Personal och föräldrar har tillsammans bestämt att infaller lucia på helgen så firar man den ju med sina föräldrar hemma så då har man inget föräldrar firande på dagis.

2008-11-10 @ 23:51:13
URL: http://gladafamiljens.blogg.se/
Postat av: Linda H

S....bara ler......förstår dig exakt.....skall bli kul att semin lille knodd i overall med tomtedräkt utan på....hahahah...ja ja...får se hur kul det blir.....

ang parkeringar....tips.....men det har inte kommit från mig...ok...?...hahha....maila en viss högre instans...

kramizar

2008-11-12 @ 20:07:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0