Alltså dessa undersökningar....

..... vem är de egentligen till för? Jag läste en artikel i GP om att män i Sverige är jämställda, men lata! Vad de baserar latheten på fick jag inte riktigt grepp om :-/ Skulle det vara för att 35 procent av männen instämde i frågan om att de på semestern bara ville ligga i solen, äta och dricka? I så fall är det ju lite underligt att man drar en slutsats om lathet.... för vem fan vill inte göra det på sin semester?? Men det betyder ju inte att man för den sakens skull faktiskt gör det!! Eller var det att 35 procent av männen inte prioriterade att vara vältränade?? För det anser jag inte hänger ihop med lathet, det handlar ju bara om vad man prioriterar att göra de stunderna man är ledig.....

Eller var det för att "bara" 63 procent av de svenska männen instämde i påståendet om att det viktigaste för dem var att försörja sin familj?? Personligen tycker jag att detta är en ganska hög siffra med tanke på att vi i Sverige verkar vara mer jämställda än andra länder i Europa. Här är det ju tämligen vanligt att både mannen och kvinnan jobbar och står för den ekonomiska försörjningen! Det har ju inte heller något med lathet att göra!!!!

Jag citerar: "Större jämlikhet mellan män och kvinnor gör förhållanden mera komplexa när traditionella och moderna mansroller ska uppfyllas samtidigt."

Alltså vad är en traditionell mansroll då? Är det att bilda familj och att sedan försörja den? Och vad är den moderna mansrollen? Skulle det vara att männen bryr sig mer om sitt utseende och prioriterar att festa.... eller att de är mer involverade i barnuppfostran och mer jämställda?? För relationer mellan män och kvinnor har alltid varit komplexa, och kommer nog alltid att vara det, oavsett traditionella eller moderna mansroller!

I artikeln presenteras även de fyra vanligaste attitydprofilerna, och de svenska och franska männen sägs vanligtvis finnas i kategorin:

"De som har en modern syn på könsroller och är kapabel att jonglera flera olika åtaganden"

Det tolkar jag inte som att svenska män är lata.... eller?

Alltså, antingen har personen som skrivit artikeln rökt på, eller så är underökningen inte speciellt seriös!

Jag blir fan förbannad när jag läser sådant..... det känns faktiskt inte rättvist att Svenska män skall få en lathetsstämpel på sig! De män jag känner jobbar hårt och är allt annat än lata!

Morr!

Kommentarer
Postat av: Susan

Hej! du har väl läst "Bitterfittan" ? Om inte rekommenderar jag den varmt!

2008-09-15 @ 18:38:32
URL: http://praktmorsorna.blogg.se/
Postat av: Anonym

redan på första raden (där du skrev varifrån undersökningen kom) blev jag en smula skeptiskt. jag fattar inte varför den tidningen går in för att bli så oseriös som möjligt, men det verkar vara det de jobbar för. jag har knappt läst en vettig artikel i den tidningen de senaste åren.



förutom i del 2 och 3, där det kaaan gååå att hitta nåt seriöst ;)

2008-09-15 @ 20:42:15
Postat av: Helena

Fast lite bekväma av sig är de allt :)

I alla fall när det gäller den där dagliga skötseln av hemmet.

2008-09-15 @ 23:07:00
URL: http://gutta.blogg.se/
Postat av: Mina

vad tujsig du är på nya profil bilden!

13 år tillsammans med mannen då förtjänar man verkigen en hotellövernattning tillsammans :)

2008-09-16 @ 10:15:19
URL: http://mina3.blogg.se/
Postat av: Titti

Vet du vad.... det gick bättre redan idag! Kanske för att det är så mycket att göra att man inte hunnit kolla klockan ens. När klockan var 1 trodde jag hon bara var 9. Fullt ös, det gillar jag!

Kram

2008-09-16 @ 15:37:24
Postat av: ullrika

vet inte vart mitt namn tog sin kos. det var jag som är av misstag anonym här uppanför iaf..

2008-09-20 @ 01:42:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0