Kvinnligt vs. manligt!

Vad jag aldrig har förstått är varför kvinnor och män till vilket pris som helst måste bli jämställda. Alltså missförstå mig rätt nu, jag gillar inte orättvisor eller förtryck på något sätt... men millimeterrättvisa i ett förhållande och i samhället är faktiskt svårt att åstadkomma. Många människor rynkar på näsan åt det faktum att vi (jag och maken) har ganska traditionellt uppdelade uppgifter i hemmet..... alltså jag städar, tvättar, bakar, organiserar och inreder (ja, och jag gnäller om det ibland ;-) medans maken fixar bilen, klipper gräset (vilket iofs Mattias har gjort de senaste gångerna), renoverar, skottar snö och en massa annat "manligt"! Men vad spelar det för roll egentligen.... vi gör ju bara det som funkar!?!

Vad jag inte förstår är varför allting måste vara könsneutralt.... och varför är det så farligt med dessa könsroller?? Varför får inte folk göra det som funkar för just dem??? Tror vi verkligen att samhället blir bättre av att allting är könsneutralt och millimeterrättvist.... är det verkligen meningen att vi måste tänka precis likadant?? Blir inte världen en väldigt tråkig plats att leva på då??

Självklart ska ju kvinnor och män ha lika lön för samma arbete och sånt, men det borde faktiskt gå att lösa utan att man lagstiftar om att man måste dela lika på föräldraledighet... vilket jag i ärlighetens namn inte tror skulle lösa ett skit faktiskt!! Det är ju de som sätter lönerna som man måste ändra inställningen hos, om något!


Jaja.... här har ni riktig rättvisa :-)



Kommentarer
Postat av: kadri

Jag håller så med dig. Vi har inte jämställd alls på traditionellt sätt. Jag skrev ett tag sedan om det i min blogg och ja fick reaktion att så får man inte skriva. Men jag brur mig inte vad andra tycker.

Jag vill vara kvinna på all dessa ära och så klart klagar man i band. Vi människor är ju såna.

2009-08-11 @ 10:27:19
URL: http://livetivillavillekulla.blogg.se/
Postat av: Therese

Tja...man kanske jobbar för jämställdhet på grund av patriarkatet, förtryck och att alla ska få samma rättigheter kanske?...?;) För mig är jämställdhet att man har samma rättigheter. Vilka intressen man har är ju en individuell fråga- även om det är vanligare att killar är bilintresserade än tjejer t.ex... inget fel på det... Men att kvinnor ofta sköter 80% av "jobbet" på hemmaplan och männen 20%...DET tycker jag suger. (Skriva med bilar och annat inberäknat). pusspuss

2009-08-12 @ 01:45:32
URL: http://zeldasmatte.blogspot.se
Postat av: Maja

Håller med dig helt och fullt! Man behöver inte va så petig tycker jag. Vi funkar ungefär som ni tror jag hemma hos oss också. Men så länge man får ett flyt i tillvaron så spelar det ju ingen roll!

2009-08-16 @ 08:51:13
URL: http://hosmaja.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0