Frystorkad

Ja, det har väl inte undgått någon människa att malignt melanom är farligt... jag menar bara namnet låter ju som typ digerdöden :-| Så därför har jag idag kollat upp mina prickar så de inte ska utvecklas till bölder som tar död på mig!

Jag har en pigmentfläck på kinden som har blivit lite mörkare och har börjat klia, så istället för att grubbla över eventuella testamenten och begravningsavgifter gick jag helt sonika till hudläkaren. Hon dödförklarade mig inte, utan sprayade typ kolsyreis (eller vad de nu använder sig av) på min pigmentfläck, bad mig att klä av mig, och kollade sedan efter andra eventuella dödsprickar.... och konstaterade sedan att jag var obefläckad :-)

När jag var i tonåren solade jag solarium i princip varje dag... och nu på äldre dar har man ju insett hur jäkla korkat det faktiskt var. Det är ju inte värt att riskera sin hälsa för att vara brun.... hur snyggt det är må vara! Nuförtiden är jag mycket klokare och har alltid hög solskyddsfaktor på mig när jag vistas i solen... och solarie har jag inte solat i på väldigt länge.  

I övrigt räknas jag inte till en egentlig riskgrupp eftersom jag har väldigt få födelsemärken och lätt får färg. Jag har bränt mig kanske två gånger under hela mitt liv, och då var det ytterst lite... så jag känner mig egentligen ganska riskfri... men efter en skräckhistoria om hudcancer berättad av en kollega... var jag i princip på väg till Fonus för att köpa en gravsten.... 

Nåväl... hudläkaren sa att jag hade reagerat på helt rätt sätt trots att min fläck var en snäll en.... för ju tidigare man kan behandla en eventuell elak form av pigmentförändring desto bättre! Det var nästan så att jag fick ett diplom.... med en guldstjärna på... och en klapp på huvudet! 

Så här sitter jag nu.... en frystorkad pigmentfläck senare.... och känner mig riktigt nöjd med livet ;-)


Kommentarer
Postat av: Carro

Va skönt...ja man kanske skulle ta en tripp till läkarn så dom fick "kolla igenom" en för jag har några leverfläckar som jag skulle vilja bli av med.



Hur gick det med visningen förresten?

Det börjar dra ihop sig nu......

2009-10-27 @ 22:11:47
URL: http://tvabrunetterochenblondin.blogg.se/
Postat av: PetraB

Vad skönt att ha kollat upp sig ordentligt. Man kanske borde göra det? Jag blev lite nojjig efter att ha läst det här nu faktiskt. ;/

2009-10-30 @ 07:35:54
URL: http://iconfess.blogg.se/
Postat av: jojo

hua de där små udda fläckarna blundar jag för. Skyller på att jag svullat choklad igen.

2009-10-30 @ 19:17:29
URL: http://femhjartanochjag.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0