Vänner... eller vänner??

Vad är egentligen en vän?? Varför skriver jag alltid två frågetecken istället för ett??? Oj... offtopic.... iallafall har jag och min make (samt en massa annat folk som vi involverat i denna diskussion) dividerat om huruvida en kille kan ha en tjejkompis utan att vilja sätta på henne.... min make hävdar att det inte går..... medan jag hävdar att det visst kan funka!

Nu är inte denna diskussion något vi tar på dödligt allvar.... och tur är väl det eftersom jag anser att jag har flera manliga vänner!! Sen är inte min make den svartsjuka typen heller, så han överlever att jag har manliga vänner :-)

Nåväl....nu har vi kommit fram till att vår syn på vad en vän är skiljer sig ganska kraftigt. Han anser att en vän är någon man träffar frekvent och hälsar på hemma hos.... och att man hör av sig regelbundet till varandra.... och hittar på saker tillsammans. Alltså har han inte några kvinnliga vänner eftersom han inte har något behov av det.... det räcker tydligen med mig (jag vet inte om jag ska ta det som en komplimang eller en förolämpning ;-) samt de manliga vänner han har.

Jag protesterar iallafall mot denna definition eftersom det i princip skulle innebära att jag inte har några vänner!!! Vem har tid att umgås frekvent i dagens läge liksom?? Dessutom anser jag att många av mina arbetskamrater även är vänner.... medan han anser att det är en från början påtvingad relation och därför inte kan räknas som vänskap.

Vid detta laget har jag tappat ännu fler vänner (och min tro på mänskligheten) enligt makens definition, och inser att jag kommer att dö ensam som en tragisk människa som inte hade några vänner..... snyft!

När jag kollar på Wikipedia vad definitionen av en vän är så står det såhär:

"Vänskap är en typ av social relation, i vilken de båda parterna hyser ömsesidig tillit till varandra. Eftersom de allra flesta forskarna menar att människan är ett flockdjur, och behöver sociala kontakter med andra människor, så är vänskap väldigt viktigt"

Men..... vad menar de med varningstexten???



Wtf.... vadfan är kriterierna för en vän då??? Vem får jag kalla för vän??

Jag är ett socialt flockdjur och behöver mina vänner..... och enligt mig räknas de personer vars personlighet jag gillar, och som jag kan vara mig själv med, som mina vänner..... eller??


Kommentarer
Postat av: Therese

Så bengt räknar inte mig som en vän då? Eftersom det hade varit omöjligt kan vi ju inte vara vänner??:) Bra! Då vet jag! :)

2009-05-27 @ 13:23:12
Postat av: S@tu

Eller så räknar han dig som sin vän och vill sätta på dig ;-)

2009-05-27 @ 14:06:55
URL: http://mammasatu.blogg.se/
Postat av: sofia

Första raden av wikipedias text är ju definitionen av vänskap. Att det skulle vara "väldigt viktigt" är helt och hållet en åsikt, som kanske inte alla delar, och därav varningstexten gissar jag. Vad beträffar Bengts definition är väl det viktigaste att frekvensen på umgänget är ömsesidigt. Jag ringer dig ungefär lika ofta som du ringer mig, även om det är en gång i kvartalet... :)

2009-05-27 @ 21:18:54
Postat av: Petra

Hmmm... En diskussion som dyker upp här hemma emellanåt också. =) Jag tycker som du btw.

Sedan finns det ju vänskap på olika djupa plan.

2009-05-28 @ 20:52:47
URL: http://iconfess.blogg.se/
Postat av: ullisar

oj. intressant! i min familj har vi turligt nog aldrig haft den här diskussionen. men... jag är nog väldans ortodox och sätter inte vän i relation med ligga.



det finns väl miljarders med olika grader av vänskap? på en helt sömlös skala. i ena änden, "bekant", i andra; "bästis". eller?

2009-05-29 @ 00:06:14
URL: http://ullrika.se
Postat av: Johanna

jag kan ju säga iaf att min man delar din mans åsikt!

2009-06-10 @ 16:21:29
URL: http://desbarrar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0