Hundmorska

Ja, som jag skrev i ett tidigare inlägg så har ju Tess, grannarnas schäfertik, gått och ruvat på ett gäng valpar i sin mage.... och så igår satte värkarna igång. Alfahonan Annica (flockledaren) var alltså iväg på jobbet så då fick jag äran att närvara vid förlossningen istället för henne.... ja, tillsammans med hennes något stressade sambo förstås :-) Vi klarade dock hela förloppet med bravur... och det kändes som om jag aldrig hade gjort något annat än förlöst valpar.

I vilket fall så höll hela cirkusen på i tolv timmar... då jag blev både nerspydd och nersölad med diverse vätskor... men det gjorde ju inget eftersom resultatet blev elva valpar. Dock var den sista dödfödd.... och den näst sista var det något fel på så hon dog imorse.... men nio små söta korvar ligger och snuttar på sin mamma nu! Tess skötte sig så himla bra, och man blir så ödmjuk inför moder naturs otroliga kraft.... för hur i helsike vet hunden vad det är som händer och hur hon ska bete sig!?!?! Att det ligger inprogrammerat i hjärnan hur de ska göra med fosterhinna, och navelsträng och allt.... det är helt fantastiskt att se!

Nummer två som kom ut var den största valpen.... en tik på 508 gram.... och om jag får som jag vill så ska hon bli min... och heta Smilla... men maken min är skeptiskt till ännu ett djur till vårt zoo, som han så fint kallar det... så vi får väl se hur det blir med det! Jag fyller ju faktiskt år snart.... 1 juli för att vara exakt.... och det enda jag önskar mig är Smilla :-)

Gårdagen tog dock ut sin rätt, så inatt har jag haft ont överallt.... men framförallt i huvudet.... vilket jag iofs hade räknat med. Så idag ska jag ta det lugnt, och vila upp mig.... eller njae.... jag måste nog bort till nya huset och fixa lite.

Jaja... här kommer lite bilder på de små korvarna....


Den som jag pekar på är Smilla :-)



Här är det lilla gänget



En trött men stolt mamma



Små och ynkliga är de allt... men titta på de små tassarna....
de är bara helt bedårande :-)



Puh.... vilken pärs!!


Kommentarer
Postat av: Jenny

Söta! Eller det är dom ju inte egentligen riktigt än men snart så!!! Tror inte det finns något finare än en schäfervalp! Om du får en valp av Annica i födelsedagspresent kan ju maken knappast säga nej, det vore ju väldigt oartigt!!!

2010-06-21 @ 15:01:37
Postat av: Britt-Marie

Men åhh, vilken upplevelse och vilket fint resultat!

2010-06-21 @ 15:06:21
URL: http://alicebm.blogg.se/
Postat av: Caroline

Fasiken vilken upplevelse Satu!! Men hur söta kan man bli på en skara från ett till tio, jo 10!!!

Tänk om en fyra veckor när dom där börjar röra på sig.... och vid 8 veckor när 9 små/stora valpar kutar omkrig och biter i allt.... Haha faan va gulligt!



Tur att du kunde hjälpa den stackars sambon ;)

2010-06-23 @ 09:13:50
URL: http://zaracaroline.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0