Braskamin

Idag har vi varit iväg och äntligen beställt en braskamin! Vi har velat fram och tillbaka om hur den ska se ut och var den ska stå, men har nu lyckats enas helt utan kompromisser! Maken och jag är, allt som oftast, varandras raka motsatser, och detta tillfälle har inte varit något undantag! Herregud vilka diskussioner vi har haft! Vi valde mellan två olika modeller, en som jag ville ha och en som maken ville ha! Det slutade med att jag gav mig..... men då visade det sig att den modellen han ville ha behövde stå 40 cm från brännbart material! Vi bor inte i ett slott med obegränsat utrymme, så då skulle vi alltså välja min favorit-kamin, som bara krävde 25cm!

När vi åkte till Brashuset idag kollade vi även på andra alternativ och hittade (kors i taket) en kamin som vi båda ville ha... och den behövde bara stå 10 cm från väggen :-) Hallelujah moment!!!

En Contura 550 blev det.... med skorsten.... och den är svart!


Eftersom vi samtidigt ska bygga om hallen och tvättstugan så har ritningarna varit det största irritationsmomentet, eller bristen på ritningar. Jag som är strukturerad, och vill att allt ska funka på pappret innan man börjar riva väggar, får ångest när maken börjar ställa frågor om hur jag vill att ditten och datten ska se ut. Han å andra sidan tycker att jag krånglar till allt onödigt mycket!! Varför måste man tömma garderober och möblera om, det är väl bara att tuta och köra! Aaaa... eller hur!!!

När då ritningarna till slut blev en verklighet, började vi diskutera hur tvättstugan ska möbleras (alltså med tvättmaskin, hyllor och annat krafs) och inte heller där kunde vi enas lugnt och sansat som normala människor! (Till detta måste jag tillägga att det inte bara är jag som har trilskats, för något vi båda faktiskt har gemensamt är att vi är jävligt envisa :-) Eftersom det är jag som tvättar här hemma ansåg jag att det är upp till mig att bestämma i vilken höjd maskinerna ska stå..... men det kunde jag ju fet-glömma.... för han hade ju en åsikt även om detta!

"Jahopp..... varsågod..... då kan du tvätta i fortsättningen då!"...... det var han inte intresserad av.... konstigt :-) 

Så nu råder det återigen frid och fröjd här hemma.... allt är ritat och uppstrukturerat för min sinnesfrid, och maken har fått börja riva väggen och skapa kaos.... och vi har enats om en braskamin! Detta är samarbete på hög nivå ;-)

Kommentarer
Postat av: Janne

Detta låter som ett alldeles vanligt, sunt man-kvinna förhållande tycker jag.



Men jag måste hålla med mannen din.... det är mycket ROLIGARE att göra saker utan ritningar och struktur.



Antar att han inte kommer att kolla så mycket på (din) ritningen utan göra allt efter eget huvud ändå, för så funkar dom flesta män ;)

2008-12-29 @ 22:58:36
Postat av: S@tu

Janne... du har förmodligen rätt... och så länge resultatet blir bra så råder fridens liljor här hemma ;-)

2008-12-29 @ 23:12:47
Postat av: Kotteby

Låter som en helt vanlig dag hemma hos oss.

=)

2008-12-30 @ 00:43:29
URL: http://www.kotteby.se
Postat av: Therese

Den ser schysst ut!!:)

2008-12-30 @ 11:15:17
URL: http://tezet.blogg.se/
Postat av: Titti

Den var snygg, jag håller på promotar en svävande kamin till sovrummet, vad jag nu ska med det till då jag vill ha kallt där!

God fortsättning!

2009-01-02 @ 17:46:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0