Lathet!

Igår var det Söndag! En normal Söndag tvättar jag ofta flera maskiner tvätt, städar ett 150kvm stort hus medan min make tillbringar hela sin dag med att bygga vårt badrum tillsammans med min bror som är snäll och hjälper oss!  När man har två barn som dessutom behöver tas om hand så kan det vara lite lurigt att få ihop allt. Igår gick det ändå ganska bra, eftersom min son var hemma hos en kompis större delen av dagen, och min mamma kunde ta hand om dottern en stund. Barn sköter inte sig själva dock, särskilt inte om man vill att de en dag skall bli vettiga vuxna. Pedagogik är en mycket stor del av ens vardag, men alla problem är inte alltid lätta att hantera. Som de flesta vet kan barn vara mycket elaka mot andra barn, så när mina barn känner sig illa behandlade av sina jämnåriga är det min uppgift som förälder att se till att de inte tar åt sig. Självförtroende är inte något som byggs upp på en dag. Det är ett konstant peppande, och en dos kognitiv beteendeterapi som verkar fungera bäst dock! Att som förälder ta sig tid att lyssna på sina barn, och att även upptäcka problem som barnen kanske inte själva vågar berätta är också en stor del av vardagen. Igår hade jag en sådan eftermiddag med min son!

När jag då väljer att barnen skall få äta uppstekta pannkakor (pannkakor skurna i små fyrkantiga bitar som steks och äts med socker) som de älskar, och beställer Thaimat istället för att laga maten själv, blir jag anklagad för att vara lat! Av någon som dessutom inte har barn!!

Tack så jävla mycket!


Kommentarer
Postat av: Titti

Vad gott det lät med uppstekta pannkakor med socker... Och thai-mat! Hämtmat är en förälders bästa vän! Óch med dåligt samvete sa jag till mins dotters doktor på 1-årskontrollen att hon mest åt kalla korvar och kalla köttbullar (det var sommar, varmt och hon kinkade med maten)
Då sa snälla doktorn att kalla korvar/köttbullar är lika bra som varma korvar/köttbullar! Och när hon var magsjuk sist åt hon bara salta pinnar och vatten och det var tydligen lika bra som vätskeersättning! Så dom där pannkakorna var nog en jättebra måltid.

2008-02-04 @ 06:40:17
URL: http://dagarimittliv.blogg.se
Postat av: Therese

Äsch, den där personen kan ju ta sig i dalen... Klart du kan köpa hämtmat till barnen. Det är ju inte så att vi lever i tiden då mammor är hemmafruar och är hemma och sköter hemmet hela dagarna...då kanske det funkade att laga mat alla måltider och ändå hinna med resten. Det kan man ju inte nu. Du är bäst:)kram

2008-02-04 @ 12:39:47
URL: http://tezet.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0