Bara fem dagar kvar!

Tänk att man ska vara ledig i fyra hela veckor :-) Det skall bli riktigt skönt att få komma iväg till bastuns hemland :-) Nu är båtresan betald vilket innebär att det hela känns mer verkligt. Vi åker med Viking Line från Stockholm till Åbo, där min kära storebror brukar komma och möta upp oss i hamnen. Han bor bara ett stenkast därifrån, och brukar bjuda oss på frukost innan vi fortsätter vår färd..... 30 mil norrut!

Vägarna i Finland är i otroligt bra skick, jämfört med vägarna här i Sverige. Det finns däremot inte mycket annat än skog att titta på under färden..... välstrukturerad skog dock :-) Träden står i räta rader och ser exakt likadana ut..... bitvis iallafall!

Förra året tog vi oss en tur till Muuminmaailma (Muminvärlden) i Nådendal..... vi sade till barnen att ta en ordentligg titt omkring sig eftersom det kostade ca. 800!!!! kronor att komma in för två vuxna och två barn! Chansen att få se Muminvärlden igen är relativt liten..... men vi passade på att ta mååååååånga kort för att få valuta för pengarna ;-)

När vi gick där inne slog det mig att det var otroligt många Asiater där! Min syssling berättade för mig vid ett senare tillfälle att Asiaterna åker till Muminvärlden för att gifta sig...... och inte allt för sällan så lämnar de sina barn hemma och åker dit själva :-| Tydligen är mumintrollen riktigt stora kändisar i den delen av världen. Det kan ju bero på att det är i Japan (tror jag) som man har gjort de tecknade muminfilmerna!




Well well..... min kompis tvättmaskinen kallar på mig..... Askungen...... aaaaaaaskungeeeeeeeen!!! ;-)

Kommentarer
Postat av: Helena

Det kostar att ligga på topp. Finland kanske man skulle åka till. Vi var där när jag var liten. Typ 6-7 år. Och campade. I den delen där man talade svenska. Jag kommer ihåg att jag inte gillade piroger.

2008-07-13 @ 20:32:21
URL: http://gutta.blogg.se/
Postat av: ullrika

satt i relation till t ex Eurodisney där det väl kostar åttahundra att ta in EN unge låter det rätt billigt ;)



du tar väl med bloggen på semestern hoppas jag?!

2008-07-13 @ 23:19:13
URL: http://akirllu.blogg.se/
Postat av: Titti

Ja det är dyrt att ha semester! Jag som älskar finladssvenska, konstigt att jag inte fastnat för mumintrollen. Hilda gillar dom inte heller, vill byta kanal när det är. Nä, Furuvik är melodin för oss. Iallafall i år! Gratis för barn under 3, 250 för årskort för oss vuxna, dock är allt annat därinne skitdyrt. Men, men, dom måste ju också leva ;o)

2008-07-14 @ 08:28:51
Postat av: Petra

Men vilket sött hus! Är det där de bor - mumintrollen? Har faktiskt aldrig varit särskilt förtjust i dem och inte ungarna heller, men huset gillade jag!

2008-07-14 @ 15:42:34
URL: http://iconfess.blogg.se/
Postat av: Kotteby

Gud vad roligt....

Och eftersom vi i stort sett är grannar i Finland, kan du ju hälsa på mina barn som i skrivande stund är i Kurikka hos mina morföräldrar. Hälsa de från mig!

2008-07-15 @ 08:19:18
URL: http://kotteby.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0